Friday, March 25, 2011

Murid Contoh 2 Anggerik

Pelbagai strategi dan teknik digunakan oleh guru untuk mengajar di dalam bilik darjah. Murid juga mempunyai teknik dan cara belajar mereka sendiri. Apabila saya melihat ketekunan mereka membuat latihan yang diberikan, saya teringat masa saya di bangku sekolah dulu, malas sangat mau belajar, tapi tengok sekarang, jadi guru juga akan datang. Bukan nya malas selamanya tapi kena juga ada usaha. Macam juga murid saya di kelas Tahun 2 Anggerik ni. Ha, di bawah ni gambar-gambar murid saya yang harus menjadi contoh kepada murid-murid yang lain. Ada semangat untuk belajar dan buat latihan yang diberikan.
.
.
Sikap saling menolong murid lain yang lemah
suatu amalan mulia yang harus ada dalam diri murid.
Ketekunan murid semasa membuat tugasan
atau latihan yang diberi oleh guru

Yang pandai membimbing yang lemah,
memberi tunjuk ajar kepada rakan.

Membuat tugasan mengikut cara sendiri, keselesaan.

Susahnya soalan ni!
Kenapalah cikgu bagi soalan susah.

Macam mana nak tulis jawapannya ni?
Ada sesiapa boleh bantu saya ka?
.
.
Masa depan mereka terletak di tangan guru yang mendidik mereka serta di tangan mereka sendiri. Guru bertindak sebagai pengajar, pembimbing, pemudahcara dan role model yang terbaik kepada murid. Laksanakan tugas dan tanggungjawab itu dengan bijak dan seikhlas-ikhlasnya. Jangan mengharapkan murid sendiri, tetapi bantu seboleh yang mungkin.

0 Comments:

Post a Comment



Bicara Manusia Berakal

"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya untuk membalas dan bersikap adil ketika masih kuat"