Monday, March 14, 2011

MAKRO Teaching PSV 3107

Permulaan bagi bakal-bakal guru, memang agak kelam sedikit jika tiba masa praktikum ni. Tapi semua tu, aku tidak kisah sangat cuma yang aku kisah ni, pasal hari-hari nak buat RPH. Umm RPH pun aku tidak tahu sangat nak buat yang mantap, tapi boleh juga minta kat kawan-kawan. Hehehe, ni aku share sikit pengajaran makro teaching bagi subjek PSV. Maklumlah jadi cikgu kena ada persediaan awal di peringkat IPG ni, bukan kelaur terus jadi cikgu. Untung sangat lah saya dapat masuk IPG ni, semaunya ada. Tidak sama macam Universiti. Pasti IPG HEBAT...

Ni saya kongsikan kepada anda pengalaman melaksanakan pengajaran makro untuk subjek PSV 3107, sangat mencabar la nak jadi guru ni. Bukan senang tau, cuma mudah ej la.. Hahahaha. Pengajaran Makro ni secara langsung dibuat pada 10 Mac 2011 di SK Bukit Langsat (Bilik Garas IPG Kampus Keningau). Mengajar kegiatan Menggambar dengan teknik Kolah kaedah Gulungan untuk murid-murid tahun 5 selama 60 minit (1 jam). Saya tak dapat paparkan gambar semasa pelaksanaan P&P tu, cuma kat sini saya paparkan hasil kolaj yang murid-murid saya buat.



Yang ni hasilan guru sebagai BBM

Yang ni pulak, contoh hasilan guru ke-2

Nak jadi pemudahcara kepada murid semasa membuat aktiviti P&P bukan mudah, apatah lagi murid-murid sekolah rendah. Tapi, nasib baik murid-murid yang saya ajar masa ni semuanya terlalu hebat, memang hebat sangat la. Ni antar contoh-contoh hasil kolaj mereka yang mantap.

Ni hasil Linda

Ni Meris punya

Yang ada pasu ni Amri punya karya

Jennifer punya ni pun mantap juga

Hasil karya Roystein

Yang cantik ni, Ho F.C yang buat

Aznizah punya karya pun boleh tahan juga



Semua hasil karya murid-murid saya ni mantap-mantap belak, tiada yang mampu tandingi hasil kolaj mereka. Banyak cabaran yang saya lalui ketika melaksanakan makro teaching PSV ni terutamanya mengajar mengikut RPH yang dibuat. Maklumlah, RPH kena buat sebelum mengajar, WAJIB kepada guru-guru pelatih mahupun guru-guru di sekolah. Apapun, saya masih dapat mengawal kelas saya kerana murid saya hanya 7 orang sahaja. (Murid-murid saya ni sebaya umurnya dengan guru yang mengajar).

0 Comments:

Post a Comment



Bicara Manusia Berakal

"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya untuk membalas dan bersikap adil ketika masih kuat"