Friday, March 25, 2011

Murid Contoh 2 Anggerik

Pelbagai strategi dan teknik digunakan oleh guru untuk mengajar di dalam bilik darjah. Murid juga mempunyai teknik dan cara belajar mereka sendiri. Apabila saya melihat ketekunan mereka membuat latihan yang diberikan, saya teringat masa saya di bangku sekolah dulu, malas sangat mau belajar, tapi tengok sekarang, jadi guru juga akan datang. Bukan nya malas selamanya tapi kena juga ada usaha. Macam juga murid saya di kelas Tahun 2 Anggerik ni. Ha, di bawah ni gambar-gambar murid saya yang harus menjadi contoh kepada murid-murid yang lain. Ada semangat untuk belajar dan buat latihan yang diberikan.
.
.
Sikap saling menolong murid lain yang lemah
suatu amalan mulia yang harus ada dalam diri murid.
Ketekunan murid semasa membuat tugasan
atau latihan yang diberi oleh guru

Yang pandai membimbing yang lemah,
memberi tunjuk ajar kepada rakan.

Membuat tugasan mengikut cara sendiri, keselesaan.

Susahnya soalan ni!
Kenapalah cikgu bagi soalan susah.

Macam mana nak tulis jawapannya ni?
Ada sesiapa boleh bantu saya ka?
.
.
Masa depan mereka terletak di tangan guru yang mendidik mereka serta di tangan mereka sendiri. Guru bertindak sebagai pengajar, pembimbing, pemudahcara dan role model yang terbaik kepada murid. Laksanakan tugas dan tanggungjawab itu dengan bijak dan seikhlas-ikhlasnya. Jangan mengharapkan murid sendiri, tetapi bantu seboleh yang mungkin.

Tahun 2 Anggerik

Tahun 2 Anggerik, murid-murid yang bakal diajar oleh Cikgu Tom selama sebulan (4 minggu). Sekarang tinggal 3 minggu saja untuk mengajar murid-murid di kelas tahun 2 Anggerik ini. Hari Rabu tu aku sempat masuk kelas ni, sesi berkenal-kenalan dengan murid-murid di kelas ni. Paling banyaklah murid yang akan saya ajar ni iaitu seramai 34 orang. Syukur juga, semua mereka ni, aku tengok baik-baik semuanya dan masalah berbahasa tu agak kurang sebab mereka kan murid yang pandai dan baik. Nama mereka ni unik sangat sampai, aku sendiri susah mau sebut dengan betul. hehehehe
.
.
Mula mengajar Hari Khamis, 24 Mac 2011. Starting yang agak pelahan mantapnya. Masih belum ada pengalaman mengajar, memang agak kaku berdepan dengan murid. Tapi kali pertama mengajar ni berjalan dengan baik juga sebab aku dapat mengawal kelas dan murid bekerjasama dalam aktiviti P&P. Ni beberapa gambar yang sempat saya ambil ketika murid-murid saya membuat latihan pemahaman yang diberikan.
.
Senarai nama murid Tahun 2 Anggerik (Tak jelas kan)
.
i
Sapa bilang mengajar ni senang? Sapa?...huahuahua... silap la orang yang berbicara sedemikian. Mengajar budak ni bukan senang tau. Susah sangat berbanding pekerjaan lain. Tapi nilah suatu kerjaya yang amat mulia, mendidik anak bangsa menjadi modal insan yang berjaya dan berguna kepada negara suatu masa nanti. Percayalah, ia akan terjadi..hohohoho

Lega rasanya, minggu pertama praktikum sudah selesai dengan sempurna. Syukur kerana saya dapat merasa sendiri bagaimana nak jadi guru yang hebat, mantap dan bergaya mendidik, dalam situasi sebenar. Minggu pertama ni banyak juga tugasan yang saya buat. Hari pertama sampai di sekolah, saya dan 4 lagi rakan yang lain turut serta mengikuti perhimpunan rasmi sekolah. Bersama kami juga ada sekumpulan junior kami yang menjalani PBS Fasa 1. Bestnya.
.
.

Logo Sekolah Kebangsaan Kampung Keningau,

Keningau.

Pejabat guru SK Kg. Keningau. Sangat luas dan selesa.

Ni saya dengan si Wan. Tengah main DOTA. hehehe

Yang baju biru ni, si Roi. Yang dua lagi Ono ngan K. Mana dia tu..oo
.
.
Aku ditugaskan mengajar kelas tahun 2 Anggerik. Ajar Bahasa Melayu sebanyak 9 waktu bersamaan 4 jam 30 minit. Boleh tahan juga lamanya. Bukan sehari ye, tapi empat hari dari hari Isnin hingga Khamis. Hari Jumaat, tiada ku mengajar. Duk urus portfolio dengan buku rekod praktikum.
.
SELAMAT DATANG KE SK KG KENINGAU.

;;

Bicara Manusia Berakal

"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya untuk membalas dan bersikap adil ketika masih kuat"